Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.
Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.
Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dalam bidang kaunseling. Maka, kemahiran tersebut dalam diaplikasikan bila bergelar seorang kaunselor. Kemahiran-kemahiran ini boleh dipelajari dan diamalkan supaya kemahiran yang dipelajari tidak berkarat. Dalam kaunseling, terdapat banyak jenis terapi yang boleh digunakan. Seorang kaunselor seharusnya mempelbagaikan pendekatan dalam sesi kaunseling sesuai dengan personaliti klien.
Seorang kaunselor juga perlu percaya bahawa setiap klien itu adalah unik dan berbeza. Setiap orang lahir dalam keadaan yang berbeza, mempunyai personaliti berbeza dan memiliki masalah yang berbeza. Maka, kaunselor tidak sepatutnya mendiskriminasikan klien yang datang untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling kerana setiap individu adalah berharga.
Seorang kaunselor yang efektif juga harus mempunyai dan mengamalkan nilai kerahsiaan yang tinggi. Dalam kaunseling, isu kerahsiaan merupakan salah satu etika seorang kaunselor. Seorang kaunselor perlu memegang etika ini dan jangan mudah mendedahkan maklumat dan masalah klien kepada orang lain. maka, perkhidmatan kaunselor akan lebih dipercayai dan efektif.
Seorang kaunselor yang efektif juga seharusnya seorang yang pandai berbual, dan mahir dalam mendengar. Kebanyakan klien tidak suka untuk bercerita tentang diri dan masalah. Maka, kaunselor harus bijak dalam bertutur dan berbual dalam membina rapport dan mengendalikan sesi. Kaunselor yang tidak mahir berbual dan mendengar akan menjadikan klien bosan, tidak mempercayai kaunselor dan sesi menjadi hambar.
good
ReplyDelete