Skip to main content

5 DOMAIN TEKNOLOGI INSTRUKSIONAL (5 Domains of Isntructional Technology)

 


Seels dan Richey (1994) mengenal pasti lima domain yang menyumbang kepada bidang teknologi pengajaran iaitu, reka bentuk, pengembangan atau pembinaan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.

            Domain yang pertama adalah reka bentuk. Peringkat ini berkaitan dengan rancangan awal guru sebelum melaksanakan sesuatu pengajaran dan pembelajaran. Antara aspek yang diambil kira dalam memastikan bahawa peringkat ini dilaksanakan dengan baik, guru akan menetapkan objektif pembelajaran, faedah dan pendekatan yang akan digunakan, strategi dan aktiviti pembelajaran yang sesuai, bahan pembelajaran yang terlibat serta rujukan yang diperlukan. Selain itu, aspek seperti tahap dan keupayaan murid turut diambil kira. Guru haruslah memastikan kelemahan dan kelebihan murid yang terlibat di dalam kelas dan mengetahui pengetahuan sedia ada mereka. Di samping itu, latar belakang dan tahap sosial juga perlu dikenalpasti. Sebagai contoh, sebelum pelaksanaan aktiviti yang menggunakan teknologi maklumat seperti internet dan komputer, guru perlu cakna terlebih awal kerana terdapat murid yang tidak pernah menyentuh komputer sebelum ini dan langsung tidak mengetahui fungsi-fungsi komputer, selain terdapat juga murid yang tidak tahu menggunakan internet. Maka, peranan guru adalah menyediakan satu pembelajaran yang akan melibatkan semua murid sesuai dengan tahap, keupayaan, kepelbagaian kecerdasan dan kepelbagaian potensi murid. Proses reka bentuk pembelajaran ini akan menjadi lebih efektif dan bersesuaian dengan tahap murid. Dalam sistem pendidikan di Malaysia, domain reka bentuk ini boleh dikaitkan dengan Rancangan Pengajaran Harian guru sebelum menjalankan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.

            Domain pengembangan dan pembinaan pula adalah peringkat di mana guru akan menterjemahkan segala idea dan perancangan awal kepada pembinaan bahan. Dalam konteks pendidikan di Malaysia, guru menterjemahkan perancangan tersebut dengan menghasilkan Bahan Bantu Mengajar yang bersesuaian dengan perancangan dalam Rancangan Mengajar Harian. Contohnya, guru menyediakan slaid pembentangan berkaitan isi pelajaran mata pelajaran Sejarah yang akan diajarkan ataupun guru memuat turun beberapa video ‘nursery rhymes’ daripada Youtube sebagai perkongsian di dalam kelas Bahasa Inggeris.

            Domain penggunaan pula berkaitan dengan tindakan atau pelaksanaan pengajaran yang telah dirancang di dalam kelas. Di peringkat ini, guru akan melaksanakan pendekatan dan kaedah yang sesuai, strategi dan aktiviti yang telah dirancang serta bahan pengajaran yang telah disediakan. Di  peringkat ini juga, guru akan memastikan bahawa proses pembelajaran di dalam kelas akan menjadi lebih menarik, berkesan dan murid terlibat secara menyeluruh dan aktif di dalam kelas. Antara kaedah pengajaran yang boleh digunakan adalah seperti kaedah didik hibur, kaedah bermain sambil belajar, simulasi dan banyak lagi.

            Domain pengurusan merupakan satu proses di mana guru mengurus kelas dengan baik. Aspek yang benar-benar ditekankan di peringkat ini adalah kawalan kelas. Kelas yang tidak terkawal akan menjadikan proses pembelajaran tidak berjaya dan gagal mencapai objektif. Maka, di peringkat ini guru perlu mengurus pengajaran dan pembelajaran dengan baik. Antara contoh aktiviti mengurus kelas yang boleh dicadangkan adalah seperti sistem ganjaran,  pujian, hadiah ataupun dendaan jika perlu. 

            Domain yang terakhir adalah penilaian. Penilaian di dalam kelas dijalankan bagi memastikan bahawa murid mampu mencapai objektif pembelajaran ataupun tidak. Untuk menilai murid di dalam kelas, pentaksiran formatif boleh dilaksanakan. Terdapat pelbagai cara untuk melaksanakan pentaksiran formatif di dalam kelas antaranya adalah seperti soal jawab dan pemberian tugasan. Selain itu, di domain ini juga memerlukan guru untuk menilai sama ada perancangan dan pelaksanaan pengajaran tersebut berjaya ataupun tidak. Maka, guru akan menilai sendiri berdasarkan prestasi murid di dalam kelas. Di ruangan refleksi di dalam Rancangan Pengajaran Harian, guru boleh mencatatkan kelebihan dan kelemahan pengajaran yang telah dilaksanakan. Jika terdapat kelemahan, guru boleh mencadangkan cara penambahbaikan untuk proses reka bentuk pengajaran yang seterusnya. 

Comments

Popular posts from this blog

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dala

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Intervensi bimbingan rakan seperti program mentor mentee juga boleh dijalankan antara pelajar lemah d

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancangan mengajar dan ia juga tidak semestinya mengikut urutan yang tertentu tetapi bergantung kesesuaiannya.  Mendapatkan perhatian murid  adalah sangat penting sebelum sesuatu proses pengaj