Skip to main content

CIRI PENETAPAN MATLAMAT KAUNSELING YANG BAIK




            

Antara ciri penetapan matlamat kaunseling yang baik adalah seperti matlamat hendaklah berhubung kait dengan tujuan akhir kaunseling dan hendaklah selari dengan pengakhiran yang dicari oleh klien. Sebagai contoh, seorang pelajar mendapatkan perkhidmatan kaunseling untuk dapat mengubah dirinya untuk lebih rajin belajar. Maka, matlamat kaunseling yang ditetapkan hendaklah seiring dengan matlamat pelajar tersebut.

            Matlamat kaunseling juga perlu eksplisit dan boleh diukur. Dalam penetapan objektif pengajaran dalam kelas, guru perlu menetapkan objektif yang eksplisit dan boleh diukur sebelum melaksanakan pembelajaran di dalam kelas. Objektif yang boleh diukur dan eksplisit memudahkan guru mengukur kefahaman murid dengan lebih baik dan tepat. Sebagai contoh, di akhir pembelajaran murid akan dapat membanding beza antara kehidupan di bandar dan di kampung. Dalam penetapan matlamat kaunseling, matlamat juga harus bersifat eksplisit supaya kaunselor dapat mengukur keberkesanan sesi kaunseling yang dijalankan.

    Selain itu, matlamat kaunseling perlu sejajar dengan pengetahuan dan kemahiran kaunselor. Maksudnya, penetapan matlamat kaunseling tidak melebihi pengetahuan dan kemahiran yang diketahui. Hal ini kerana, seorang kaunselor pakar dalam bidang kaunseling dan bukanlah pakar dalam bidang lain seperti perubatan. Sebagai contoh, seorang kaunselor tidak akan mampu menyelesaikan masalah klien yang mempunyai masalah psikiatri dan mental seperti bipolar disorder dan lain-lain. Maka, jika terdapat permasalahan klien yang di luar bidang pengetahuan dan kemahiran seorang kaunselor, ianya hendaklah di rujuk kepada pihak yang lebih pakar.

            Matlamat kaunseling yang baik juga hendaklah ditetapkan dalam terma yang positif dan menetapkan perkembangan positif. Matlamat yang negatif akan melibatkan tindakan yang negatif. Begitu juga sebaliknya.

            Yang terakhir, matlamat kaunseling hendaklah sesuatu yang boleh dicapai. Dalam kata lain, matlamat tersebut boleh dilakukan dan bukannya sesuatu yang mustahil.

Comments

Popular posts from this blog

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dala

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Intervensi bimbingan rakan seperti program mentor mentee juga boleh dijalankan antara pelajar lemah d

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancangan mengajar dan ia juga tidak semestinya mengikut urutan yang tertentu tetapi bergantung kesesuaiannya.  Mendapatkan perhatian murid  adalah sangat penting sebelum sesuatu proses pengaj