Antara ciri penetapan matlamat kaunseling yang baik adalah seperti matlamat hendaklah berhubung kait dengan tujuan akhir kaunseling dan hendaklah selari dengan pengakhiran yang dicari oleh klien. Sebagai contoh, seorang pelajar mendapatkan perkhidmatan kaunseling untuk dapat mengubah dirinya untuk lebih rajin belajar. Maka, matlamat kaunseling yang ditetapkan hendaklah seiring dengan matlamat pelajar tersebut.
Matlamat kaunseling juga perlu eksplisit dan boleh diukur. Dalam penetapan objektif pengajaran dalam kelas, guru perlu menetapkan objektif yang eksplisit dan boleh diukur sebelum melaksanakan pembelajaran di dalam kelas. Objektif yang boleh diukur dan eksplisit memudahkan guru mengukur kefahaman murid dengan lebih baik dan tepat. Sebagai contoh, di akhir pembelajaran murid akan dapat membanding beza antara kehidupan di bandar dan di kampung. Dalam penetapan matlamat kaunseling, matlamat juga harus bersifat eksplisit supaya kaunselor dapat mengukur keberkesanan sesi kaunseling yang dijalankan.
Selain itu, matlamat kaunseling perlu sejajar dengan pengetahuan dan kemahiran kaunselor. Maksudnya, penetapan matlamat kaunseling tidak melebihi pengetahuan dan kemahiran yang diketahui. Hal ini kerana, seorang kaunselor pakar dalam bidang kaunseling dan bukanlah pakar dalam bidang lain seperti perubatan. Sebagai contoh, seorang kaunselor tidak akan mampu menyelesaikan masalah klien yang mempunyai masalah psikiatri dan mental seperti bipolar disorder dan lain-lain. Maka, jika terdapat permasalahan klien yang di luar bidang pengetahuan dan kemahiran seorang kaunselor, ianya hendaklah di rujuk kepada pihak yang lebih pakar.
Matlamat kaunseling yang baik juga hendaklah ditetapkan dalam terma yang positif dan menetapkan perkembangan positif. Matlamat yang negatif akan melibatkan tindakan yang negatif. Begitu juga sebaliknya.
Yang terakhir, matlamat kaunseling hendaklah sesuatu yang boleh dicapai. Dalam kata lain, matlamat tersebut boleh dilakukan dan bukannya sesuatu yang mustahil.
Comments
Post a Comment