Skip to main content

ISU PENDIDIKAN DI JEPUN (Issues of Education in Japan)

 






Dua isu utama pendidikan yang membimbangkan para pendidik di negara Jepun dapat dilihat melalui isu peraturan ketat bagi pematuhan disiplin dan tekanan yang dialami disebabkan persaingan sengit yang berlebihan.

            Bagi memastikan disiplin pelajar terjamin, peraturan disiplin di Jepun adalah sangat ketat.  Di peringkat menengah misalnya, terdapat pengawasan daripada pihak berkenaan bagi memastikan bahawa semua pelajar akan mematuhi peraturan yang telah ditetapkan. Antara peraturan yang mesti dipatuhi termasuklah kod etika berpakaian, aktiviti yang dijalankan di luar sekolah dan gaya rambut. Namun, dalam konteks negara Malaysia, perkara sebegini adalah sangat normal kerana kementerian pendidikan turut menggariskan beberapa peraturan yang wajib dipatuhi selagi bergelar seorang murid ataupun pelajar. Peraturan-peraturan ini hendaklah dipatuhi dan terdapat beberapa jenis hukuman yang boleh dilaksanakan mengikut garis panduan yang betul jika peraturan-peraturan yang ditetapkan dilanggar serta tidak dipatuhi. Walaubagaimanapun, kajian menunjukkan bahawa pelajar Jepun dapat menunjukkan pencapaian dan prestasi cemerlang pada penilaian antarabangsa, hal ini kerana pematuhan kepada disiplin mampu mendisiplinkan pelajar dan pelajar yang berdisiplin akan lebih bermotivasi  dalam menuntut ilmu. Jika pelajar mampu mendisiplinkan diri, nescaya pembelajaran di dalam sekolah atau mana-mana institusi pendidikan akan jadi lebih lancar dan efektif. Konsep yang sama juga diamalkan di negara Malaysia. Di dalam kelas, selain menyampaikan isi pembelajaran, guru akan mengawal kelas dan memastikan bahawa murid akan mematuhi peraturan sekolah seperti hormat guru, siapkan kerja sekolah, tidak mengganggu atau membuli rakan di sekolah dan lain-lain. Hal ini kerana, masalah atau perlakuan disruptif akan mengganggu fokus murid lain di dalam kelas dan menganggu guru mengajar. Disebabkan itu, terdapat kaedah yang digunakan oleh guru di Malaysia melalui pelaksanaan peneguhan positif dan peneguhan negatif di dalam kelas sebagai satu kemahiran kawalan kelas. Oleh yang demikian, di samping sering mengingatkan pelajar berkaitan pematuhan disiplin, guru boleh memberikan motivasi dan hadiah kepada murid yang berkelakuan positif di dalam kelas sebagai peneguhan positif. Maka, murid yang berkelakuan baik akan lebih bermotivasi dan murid yang berkelakuan negatif di dalam kelas boleh melakukan perubahan ke arah yang lebih baik. Perkara ini boleh diaplikasikan oleh negara lain juga termasuk negara Jepun.

            Isu kedua yang dibangkitkan dan menjadi kebimbangan kepada para pendidik di Jepun adalah, isu tekanan yang dialami oleh para pelajar disebabkan persaingan sengit yang melampau. Kebanyakan kanak-kanak di Jepun memberikan tumpuan penuh kepada tugasan dan kerja rumah yang diberikan oleh guru-guru mereka. Selain itu, mereka turut menghadiri kelas tambahan di luar waktu persekolahan bagi memastikan mereka dapat menguasai mata pelajaran yang dipelajari dan menjadi lebih mahir serta faham. Anak-anak juga sedar akan pentingnya mendapat keputusan cemerlang dalam setiap peperiksaan. Memandangkan anak-anak sudah dididik lebih awal bahawa kecemerlangan dalam bidang akademik adalah penting bagi menjamin hala tuju kehidupan yang lebih baik,  maka, mereka terpaksa bekerja keras untuk menempatkan diri di universiti terkemuka. Hal ini boleh menyebabkan pelajar mengalami kepenatan dan stress dan menjadi kebimbangan dalam kalangan pendidik di Jepun

memandangkan negara tersebut mencatatkan trend bunuh diri yang tinggi sejak beberapa tahun dahulu. Oleh itu, pihak kementerian pendidikan seharusnya turut menitikberatkan tentang kesihatan emosi dan mental dalam kalangan anak-anak yang bersekolah. Di Malaysia, terdapat satu ujian  saringan yang dinamakan DASS 21 (Depression Anxiety Stress Scale)bagi mengenal pasti tahap kemurungan, stress dan kerisauan dalam kalangan pelajar di sekolah. Selain itu, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia turut membuat transformasi dengan memperkenalkan sistem pentaksiran yang menyeluruh dan tidak hanya berpusatkan peperiksaan. Peluang pendidikan yang ditawarkan juga sangat luas, sesuai dengan tahap keupayaan kognitif, tahap kemahiran dan minat pelajar. 

Comments

Popular posts from this blog

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dala

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Intervensi bimbingan rakan seperti program mentor mentee juga boleh dijalankan antara pelajar lemah d

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancangan mengajar dan ia juga tidak semestinya mengikut urutan yang tertentu tetapi bergantung kesesuaiannya.  Mendapatkan perhatian murid  adalah sangat penting sebelum sesuatu proses pengaj