Lima fasa pendekatan ekspositori adalah, orientasi (orientation), pembentangan atau penyampaian (presentation), amalan struktur (structure practice), amalan berpandu (guided practice) dan amalan bebas (independent practice). Melalui fasa ini, satu garis panduan pengajaran boleh dihasilkan.
Fasa pertama adalah orientasi. Dalam fasa ini, guru akan membuat satu rancangan pengajaran dengan menetapkan objektif pembelajaran, strategi, kaedah dan pendekatan yang bakal digunakan serta tugasan dan penilaian yang dijalankan. Dalam perancangan tersebut, guru akan mengenalpasti tahap murid dan pengetahuan sedia ada yang telah dikuasai oleh murid.
Di fasa penyampaian atau pembentangan, guru akan menyampaikan isi pelajaran seperti yang telah dirancang. Dalam proses ini pengajaran perlu selaras dengan perancangan yang telah dibuat bagi mencapai objektif pembelajaran yang telah ditetapkan. Dalam fasa ini juga, guru akan menyampaikan maklumat dan ilmu menggunakan pendekatan, kaedah dan strategi yang telah dirancang terlebih awal.
Di fasa amalan struktur pula, guru akan menyatakan langkah-langkah pembelajaran yang perlu diikuti oleh murid di dalam kelas. Sebagai contoh guru memberikan arahan eksperimen sains dan murid menjalankan setiap langkah yang diarahkan dalam proses tersebut. pada fasa ini, guru berperanan sebagai pembimbing dan akan memberikan maklum balas jika murid tersalah melakukan langkah yang telah diarahkan.
Di fasa amalan berpandu, murid di dalam bilik darjah akan melaksanakan tugasan yang diberikan sementara guru masih berada dalam kelas sebagai seorang mentor, fasilitator ataupun pembimbing. Ketika fasa ini, murid akan menyelesaikan tugasan atau menyelesaikan permasalahan yang telah diajukan oleh guru di dalam bilik darjah. Sebagai contoh, guru membekalkan kertas tugasan dan murid diminta untuk menyelesaikan tugasan tersebut dalam tempoh masa yang ditetapkan.
Yang terakhir pula adalah fasa amalan bebas. Di fasa ini, murid menjalankan aktiviti pembelajaran secara ‘independent’ ataupun secara bebas dan guru hanya berperanan sebagai pemerhati di dalam bilik darjah. Sebagai contoh, murid menjalankan semula eksperimen yang telah dijalankan sebelum ini berpandukan ingatan dan kefahaman mereka. Murid yang menjalankan aktiviti dengan baik dan mengikut langkah-langkah eksperimen yang betul boleh dikatakan berjaya.
Comments
Post a Comment