Skip to main content

MODEL INSTRUKSIONAL DICK DAN CAREY (Dick and Carey Instructional Model)




    

            Rajah di atas menunjukkan  model yang telah direka oleh Dick dan Carey untuk pembelajaran yang mengandungi sepuluh komponen. Peringkat pertama adalah mengenalpasti matlamat pengajaran. Di peringkat ini  guru mengenalpasti matlamat atau objektif dalam pembelajaran yang hendak dicapai. Contohnya, di akhir pembelajaran apakah kemahiran atau maklumat yang akan dicapai oleh murid. Selain itu, bagi mencapai semua objektif, guru memikirkan cara bagaimana hendak mencapai semua objektif yang ditetapkan.

            Seterusnya,  adalah mengenalpasti pengetahuan sedia ada murid, ciri-ciri dan latar belakang murid sebelum mengendalikan  pengajaran supaya pengajaran tersebut bersesuaian  untuk dilaksanakan kepada semua   murid yang berada di dalam kelas.  Pengetahuan sedia ada berkaitan dengan pembelajaran yang lepas ataupun pengalaman yang dialami sendiri oleh murid dalam kehidupan.

            Komponen  menganalisis pengajaran pula adalah di mana guru menganalisis pengajaran yang dijalankan. Komponen ini berkaitan dengan strategi, kaedah, pendekatan serta aspek lain yang sesuai untuk digunakan bagi   memastikan pengajaran berjalan lancar serta murid dapat memahami isi pembelajaran.

            Komponen menentukan objektif pencapaian pula adalah  fasa di mana guru menetapkan objektif pembelajaran yang akan dicapai semasa proses pembelajaran  berlangsung. Dalam penetapan  objektif, guru perlu menetapkan objektif yang  eksplisit bagi memudahkan guru mengukur kefahaman murid di dalam kelas. Sebagai contoh,  memberikan contoh, membanding beza, menulis punca, memberikan perbandingan, dan beberapa kata kunci lain.

            Seterusnya adalah komponen membuat item ujian rujukan kriteria.  Di komponen ini, guru perlu menyediakan item  ujian rujukan kriteria yang bersesuaian dengan objektif pembelajaran.

            Membina  strategi pengajaran dalam komponen model tersebut pula  adalah  guru akan membina strategi  pembelajaran yang akan dilaksanakan bersesuaian dengan isi pembelajaran dan objektif yang telah ditetapkan. Dalam bidang pedagogi terdapat berbagai strategi dan pendekatan yang boleh dilaksanakan oleh guru di dalam kelas termasuklah penyampaian secara syarahan atau kuliah,  penyampaian berbentuk multimedia,  didik hibur, pembelajaran berasaskan projek dan banyak lagi.

            Di komponen membina dan memilih bahan, guru akan memilih bahan-bahan pembelajaran yang bersesuaian dengan strategi pembelajaran yang telah dirancang. Bahan-bahan tersebut digunakan untuk kelancaran proses pembelajaran di samping menjadi medium pengajaran yang membantu kefahaman murid tentang isi pelajaran yang diajarkan. Antara bahan pengajaran yang boleh digunakan adalah bahan yang berasaskan teknologi maklumat dan bahan maujud seperti diorama, model 3D, manila kad dan lain-lain.

            Bagi mengukur kefahaman murid di dalam kelas, komponen penilaian formatif boleh dilaksanakan di dalam kelas. Pelaksanaan formatif di dalam kelas termasuklah soal jawab, tugasan kerja, soalan pelbagai bentuk dan beberapa kaedah penilaian formatif yang lain.

            Selain itu, komponen penilaian sumatif turut dijalankan bagi menguji kefahaman murid. Di peringkat sekolah, penilaian sumatif seringkali dijalankan di setiap penghujung semester persekolahan, seperti Ujian bulan Mac, Ujian Pertengahan Tahun dan Ujian Akhir Tahun. Di peringkat kebangsaan pula ujian seperti Ujian Penilaian Sekolah Rendah dan Sijil Pelajaran Malaysia merupakan antara penilaian sumatif yang dijalankan oleh kementerian.

            Akhir sekali adalah komponen mengkaji semula (revise) atau menilai semula arahan. Di komponen ini, guru perlu sentiasa menilai, adakah setiap komponen yang dilaksanakan tersebut akan berhasil ataupun tidak. Di peringkat ini, guru memikirkan kelebihan dan keburukan yang mungkin berlaku ketika komponen-komponen lain dilaksanakan.

Comments

Popular posts from this blog

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dala

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Intervensi bimbingan rakan seperti program mentor mentee juga boleh dijalankan antara pelajar lemah d

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancangan mengajar dan ia juga tidak semestinya mengikut urutan yang tertentu tetapi bergantung kesesuaiannya.  Mendapatkan perhatian murid  adalah sangat penting sebelum sesuatu proses pengaj