Skip to main content

SERBA SEDIKIT MENGENAI SISTEM PENDIDIKAN DI JEPUN (A Little Bit About The Education System In Japan)

 

 

Setelah berakhirnya Perang Dunia II, terdapat banyak perubahan yang berlaku dalam sistem pendidikan di negara Jepun. Setelah runtuhnya sistem lama, idea dan cadangan baru telah diperkenalkan kepada pendidikan di Jepun oleh United States Education Mission. Maka, hal ini menjadi titik permulaan kepada penyusunan semula pendidikan yang mana mewajibkan pendidikan kepada semua orang Jepun. Sebelum Perang Dunia II, pendidikan di Jepun tidak dapat diakses secara meluas dan hanya eksklusif kepada golongan yang berada di tahap sosioekonomi yang lebih baik sahaja. 

            Selain itu, kandungan buku teks dan kurikulum telah dikaji semula untuk menitikberatkan lebih kepada kajian sosial dan tidak hanya kepada pendidikan moral semata-mata. Di peringkat era pasca perang dunia II juga, Jepun menetapkan bahawa pendidikan asas wajib hendaklah diikuti selama sembilan tahun dan meneruskan pelajaran ke peringkat universiti setelah berada 12 tahun di sekolah termasuklah prasekolah, sekolah rendah, menengah rendah dan menengah atas.

            Di Jepun, para guru secara umumnya dikehendaki untuk menjalankan pembelajaran yang menggunakan tiga kombinasi iaitu pembelajaran yang mengutamakan penerokaan sendiri menggunakan bahan bantu mengajar, kaedah penjelasan guru dan suasana bersoal jawab di dalam kelas serta perbincangan bersama murid di dalam kelas. Penyeragaman kombinasi tiga kaedah ini dilakukan di setiap institusi pendidikan bagi memastikan kecemerlangan murid dan mempertingkatkan kualiti pendidikan di negara tersebut.

            Masyarakat Jepun juga dilihat sangat mementingkan pendidikan. Anak-anak seawal usia dididik agar mementingkan pendidikan dan pendidikan mampu mengubah dan menjamin masa depan yang lebih cerah. Disebabkan itu, semangat persaingan wujud dalam kalangan anak-anak di sekolah dan institusi pendidikan tinggi. Oleh itu, masyarakat Jepun dilihat membuat perubahan dari segi budaya mementingkan ilmu setelah berakhirnya Perang Dunia II.

            Selain itu, pendidikan awal sebelum sekolah rendah juga disediakan oleh pihak berwajib seperti pusat jagaan dan tadika. Pendekatan pendidikan di peringkat ini adalah berstruktur bagi bertujuan untuk memastikan anak-anak di usia seawal bawah lima tahun akan didedahkan dengan ilmu pengetahuan dan mampu lulus peperiksaan di peringkat sekolah rendah. 

Comments

Popular posts from this blog

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dala

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Intervensi bimbingan rakan seperti program mentor mentee juga boleh dijalankan antara pelajar lemah d

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancangan mengajar dan ia juga tidak semestinya mengikut urutan yang tertentu tetapi bergantung kesesuaiannya.  Mendapatkan perhatian murid  adalah sangat penting sebelum sesuatu proses pengaj