SERBA SEDIKIT MENGENAI SISTEM PENDIDIKAN DI JEPUN (A Little Bit About The Education System In Japan)
Setelah berakhirnya Perang Dunia II, terdapat banyak perubahan yang berlaku dalam sistem pendidikan di negara Jepun. Setelah runtuhnya sistem lama, idea dan cadangan baru telah diperkenalkan kepada pendidikan di Jepun oleh United States Education Mission. Maka, hal ini menjadi titik permulaan kepada penyusunan semula pendidikan yang mana mewajibkan pendidikan kepada semua orang Jepun. Sebelum Perang Dunia II, pendidikan di Jepun tidak dapat diakses secara meluas dan hanya eksklusif kepada golongan yang berada di tahap sosioekonomi yang lebih baik sahaja.
Selain itu, kandungan buku teks dan kurikulum telah dikaji semula untuk menitikberatkan lebih kepada kajian sosial dan tidak hanya kepada pendidikan moral semata-mata. Di peringkat era pasca perang dunia II juga, Jepun menetapkan bahawa pendidikan asas wajib hendaklah diikuti selama sembilan tahun dan meneruskan pelajaran ke peringkat universiti setelah berada 12 tahun di sekolah termasuklah prasekolah, sekolah rendah, menengah rendah dan menengah atas.
Di Jepun, para guru secara umumnya dikehendaki untuk menjalankan pembelajaran yang menggunakan tiga kombinasi iaitu pembelajaran yang mengutamakan penerokaan sendiri menggunakan bahan bantu mengajar, kaedah penjelasan guru dan suasana bersoal jawab di dalam kelas serta perbincangan bersama murid di dalam kelas. Penyeragaman kombinasi tiga kaedah ini dilakukan di setiap institusi pendidikan bagi memastikan kecemerlangan murid dan mempertingkatkan kualiti pendidikan di negara tersebut.
Masyarakat Jepun juga dilihat sangat mementingkan pendidikan. Anak-anak seawal usia dididik agar mementingkan pendidikan dan pendidikan mampu mengubah dan menjamin masa depan yang lebih cerah. Disebabkan itu, semangat persaingan wujud dalam kalangan anak-anak di sekolah dan institusi pendidikan tinggi. Oleh itu, masyarakat Jepun dilihat membuat perubahan dari segi budaya mementingkan ilmu setelah berakhirnya Perang Dunia II.
Selain itu, pendidikan awal sebelum sekolah rendah juga disediakan oleh pihak berwajib seperti pusat jagaan dan tadika. Pendekatan pendidikan di peringkat ini adalah berstruktur bagi bertujuan untuk memastikan anak-anak di usia seawal bawah lima tahun akan didedahkan dengan ilmu pengetahuan dan mampu lulus peperiksaan di peringkat sekolah rendah.
Comments
Post a Comment