Tiga ciri Kurikulum 2005 di negara Afrika Selatan adalah, kerjasama, pemikiran kritikal dan tanggungjawab sosial. Kerjasama merupakan nilai penting dalam masyarakat yang diterapkan di dalam Kurikulum 2005 Afrika Selatan. Hal ini melibatkan semua pihak lebih-lebih lagi antara guru dan murid dalam bidang pendidikan. Para pendidik mempunyai cabaran yang sangat mencabar setelah era aparteid bagi memastikan bahawa setiap individu di negara tersebut akan mendapatkan pendidikan yang sepatutnya. Maka kerjasama dalam kalangan para pendidik adalah sangat diperlukan. Selain itu, para murid atau pelajar juga perlu memberikan kerjasama yang sangat padu bagi memastikan diri mereka mendapat pendidikan yang sepatutnya dan secukupnya.
Ciri kedua adalah kemahiran berfikir secara kritis. Sistem pendidikan di kebanyakan negara dalam dunia masa kini lebih menekankan elemen kemahiran berfikiran secara kritis ataupun lebih dikenali dengan kemahiran berfikir aras tinggi. Kemahiran ini diterapkan dalam sistem pendidikan di negara Malaysia, Singapura, Finland, Jepun dan banyak lagi negara lain. kemahiran ini sangat penting bagi memastikan anak murid dapat mendepani masalah yang lebih kompleks di tahap yang lebih tinggi dan mampu menjadi seorang individu yang berfikiran kritis serta berdaya saing. Dalam konteks Afrika Selatan, anak-anak seharusnya diterapkan dengan kemahiran tersebut bagi memastikan pembangunan negara berjalan dengan pesat. Hal ini kerana, semasa era aparteid, kanak-kanak terutamanya yang berkulit hitam didiskriminasikan dari mendapat hak pendidikan yang sama rata. Maka, cabaran sebenar adalah memastikan anak-anak yang tidak pernah mendapat pendidikan untuk berfikir secara lebih baik dan kritis di dalam kelas. Kemahiran ini penting bagi mempersiapkan mereka untuk mendepani cabaran di masa hadapan.
Ciri ketiga pula adalah tanggungjawab sosial. Memandangkan terdapat beberapa isu sosial yang berlaku dalam masyarakat di Afrika Selatan termasuklah masalah AIDS, jenayah dan kemiskinan, sistem pendidikan di negara tersebut menerapkan nilai dan pendidikan yang berkaitan dengan tanggungjawab sosial. Maka, setiap murid ataupun pelajar akan mengenalpasti jenis masalah sosial yang ada dalam masyarakat mereka dan akan memainkan peranan dalam membantu kerajaan mendepani isu-isu tersebut. Dalam kata lain, pendidikan yang bagus akan dapat menghasilkan individu yang seimbang, bukan hanya pada ilmu dan kemahirannya, namun sifat tanggungjawab sosial dan nilai yang tinggi. Di Malaysia, nilai-nilai turut diajarkan di dalam pengajaran dan pembelajaran sebagai satu elemen merentas kurikulum. Tujuannya adalah bagi menghasilkan modal insan yang seimbang dalam pelbagai aspek tanpa mengabaikan nilai-nilai murni dalam kehidupan.
Comments
Post a Comment