Empat prinsip konstruktivis yang harus diamalkan oleh guru di dalam bilik darjah jika mahu membina pengetahuan yang bermakna dalam kalangan pelajar adalah seperti yang berikut:
1. Kecenderungan untuk belajar.
Di dalam kelas terdapatnya tahap kecerdasan pelbagai dan minat pelajar yang berbeza-beza. Peranan guru dalam menyampaikan isi pembelajaran yang berkesan perlu menitikberatkan aspek-aspek tersebut. Maka, guru perlu merancang sebuah aktiviti yang menarik, sesuai dengan tahap pelajar dan minat pelajar. Aktiviti tersebut perlu menarik minat pelajar supaya boleh melibatkan diri secara aktif di dalam pembelajaran. Dalam merancang aktiviti menarik, guru boleh merujuk aktiviti-aktiviti yang tersenarai dalam strategi pengajaran Pembelajaran Abad ke-21 (PAK21) yang telah diperkenalkan secara meluas dalam sistem pendidikan negara.
2. Pengelompokan pengetahuan dapat dibina agar dapat difahami oleh pelajar dengan lebih baik.
Pengetahuan yang ingin disampaikan dalam pengajaran perlulah mengikut tahap dengan berpandukan kepada standard kandungan yang terdapat dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) dan juga tahap kognitif yang diperkenalkan oleh Bloom dalam Taksonomi Bloom. Maka, jika tahap kognitif mampu ditetapkan, guru akan merancang aktiviti pengajaran yang bersesuaian kepada tahap pelajar bagi memudahkan proses pemahaman mereka terhadap tajuk atau topik yang diajarkan.
3. Tatacara yang berkesan bagi guru untuk menyampaikan bahan tersebut kepada pelajar.
Melalui prinsip ini, guru berperanan dalam merancang dan melaksanakan kaedah, pendekatan dan strategi pengajaran yang bersesuaian dengan isi kandungan pembelajaran yang akan disampaikan. Kaedah, pendekatan dan strategi yang dirancang tersebut pula hendaklah bersesuaian dengan tahap murid yang berada di dalam kelas.
4. Perkembangan penghargaan dan juga hukuman.
Dalam prinsip ini, guru di dalam kelas boleh memberikan penghargaan berupa pujian ataupun token sebagai salah satu ganjaran dan motivasi ekstrinsik kepada murid. Token yang diberikan pula boleh berupa cop, bintang ataupun markah di carta ganjaran di dalam kelas mengikut kreativiti guru. Melalui hukuman pula, hukuman boleh diberikan jika murid tidak berjaya melakukan aktiviti di dalam kelas atau tidak mampu menjawab soalan yang diminta. Namun, dalam memberikan hukuman, para guru perlu berhati-hati dan dalam sistem pendidikan di Malaysia, sistem hukuman tidak boleh dilakukan melainkan ianya adalah arahan daripada pentadbir sekolah dan pelaksana hukuman adalah guru disiplin sahaja. Hukuman seperti nyanyian mungkin boleh diterima, namun perlu dipersetujui oleh murid terlebih dahulu. Sebagai contoh, sebelum aktiviti berkumpulan dijalankan guru menetapkan bahawa kumpulan yang paling lambat menyiapkan tugasan akan mempersembahkan nyanyian di hadapan kelas. Maka, jenis hukuman tersebut telah dipersetujui dan murid akan berusaha untuk menyiapkan tugasan mereka secara berkumpulan.
Comments
Post a Comment