Skip to main content

EMPAT PRINSIP KONSTRUKTIVIS YANG HARUS DIAMALKAN OLEH GURU DI DALAM BILIK DARJAH



 

Empat prinsip konstruktivis yang harus diamalkan oleh guru di dalam bilik darjah jika mahu membina pengetahuan yang bermakna dalam kalangan pelajar adalah seperti yang berikut:


1.     Kecenderungan untuk belajar. 

Di dalam kelas terdapatnya tahap kecerdasan pelbagai dan minat pelajar yang berbeza-beza. Peranan guru dalam menyampaikan isi pembelajaran yang berkesan perlu menitikberatkan aspek-aspek tersebut. Maka, guru perlu merancang sebuah aktiviti yang menarik, sesuai dengan tahap pelajar dan minat pelajar. Aktiviti tersebut perlu menarik minat pelajar supaya boleh melibatkan diri secara aktif di dalam pembelajaran. Dalam merancang aktiviti menarik, guru boleh merujuk aktiviti-aktiviti yang tersenarai dalam strategi pengajaran Pembelajaran Abad ke-21 (PAK21) yang telah diperkenalkan secara meluas dalam sistem pendidikan negara.


2.     Pengelompokan pengetahuan dapat dibina agar dapat difahami oleh pelajar dengan lebih baik. 

Pengetahuan yang ingin disampaikan dalam pengajaran perlulah mengikut tahap dengan berpandukan kepada standard kandungan yang terdapat dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) dan juga tahap kognitif yang diperkenalkan oleh Bloom dalam Taksonomi Bloom. Maka, jika tahap kognitif mampu ditetapkan, guru akan merancang aktiviti pengajaran yang bersesuaian kepada tahap pelajar bagi memudahkan proses pemahaman mereka terhadap tajuk atau topik yang diajarkan.


3.     Tatacara yang berkesan bagi guru untuk menyampaikan bahan tersebut kepada pelajar.

Melalui prinsip ini, guru berperanan dalam merancang dan melaksanakan kaedah, pendekatan dan strategi pengajaran yang bersesuaian dengan isi kandungan pembelajaran yang akan disampaikan. Kaedah, pendekatan dan strategi yang dirancang tersebut pula hendaklah bersesuaian dengan tahap murid yang berada di dalam kelas. 


4.     Perkembangan penghargaan dan juga hukuman.

Dalam prinsip ini, guru di dalam kelas boleh memberikan penghargaan berupa pujian ataupun token sebagai salah satu ganjaran dan motivasi ekstrinsik kepada murid. Token yang diberikan pula boleh berupa cop, bintang ataupun markah di carta ganjaran di dalam kelas mengikut kreativiti guru. Melalui hukuman pula, hukuman boleh diberikan jika murid tidak berjaya melakukan aktiviti di dalam kelas atau tidak mampu menjawab soalan yang diminta. Namun, dalam memberikan hukuman, para guru perlu berhati-hati dan dalam sistem pendidikan di Malaysia, sistem hukuman tidak boleh dilakukan melainkan ianya adalah arahan daripada pentadbir sekolah dan pelaksana hukuman adalah guru disiplin sahaja. Hukuman seperti nyanyian mungkin boleh diterima, namun perlu dipersetujui oleh murid terlebih dahulu. Sebagai contoh, sebelum aktiviti berkumpulan dijalankan guru menetapkan bahawa kumpulan yang paling lambat menyiapkan tugasan akan mempersembahkan nyanyian di hadapan kelas. Maka, jenis hukuman tersebut telah dipersetujui dan murid akan berusaha untuk menyiapkan tugasan mereka secara berkumpulan. 

 


Comments

Popular posts from this blog

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dala

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Intervensi bimbingan rakan seperti program mentor mentee juga boleh dijalankan antara pelajar lemah d

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancangan mengajar dan ia juga tidak semestinya mengikut urutan yang tertentu tetapi bergantung kesesuaiannya.  Mendapatkan perhatian murid  adalah sangat penting sebelum sesuatu proses pengaj