Skip to main content

FAEDAH MENGGALAKKAN KEMAHIRAN BERFIKIR DI SEKOLAH

 



 

Lima faedah menggalakkan kemahiran berfikir di sekolah adalah seperti berikut:

1.     Mendorong sifat ingin tahu murid.

Rasa ingin tahu wujud untuk membantu murid dalam memperoleh pemahaman yang lebih mendalam bukan sahaja yang berlaku di kawasan sekitar mereka, tetapi yang berlaku di seluruh dunia. Semasa proses pembelajaran di sekolah, murid akan berasa ingin tahu terhadap topik yang diajarkan dan akan berfikir dengan lebih mendalam. Melalui proses tersebut murid akan meneroka dan mencari sebab sesuatu perkara berlaku, mengenalpasti masalah yang berlaku, memikirkan jalan penyelesaian dan menyatakan kebaikan atau keburukan sesuatu perkara.

 

2.     Meningkatkan kreativiti murid.

Adalah menyenangkan bagi seorang guru apabila melihat bahawa murid di sekolah dapat menunjukkan nilai kreativiti yang sangat tinggi di sekolah. nilai kreativiti sebenarnya boleh dipupuk dan dihasilkan dengan gaya pemikiran murid yang berbeza-beza. Nilai dan sifat kreativiti pada masa kini tidak diragukan lagi merupakan satu kemahiran yang diperlukan dalam tenaga kerja moden yang kolaboratif. Maka, dari banku sekolah lagi murid harus dibiasakan dengan budaya berfikir supaya nilai kreativiti mereka akan dapat digilap.

 

3.     Meningkatkan  kemampuan menyelesaikan masalah

Murid yang berfikir secara kritis cenderung menjadi penyelesai masalah. Dalam kelas, murid bukan sahaja perlu tahu menyelesaikan sesuatu masalah atau soalan yang berkaitan dengan akademik, namun kemahiran ini mampu digunakan di dalam kehidupan seharian. Kemahiran menyelesaikan masalah sangat berguna kepada murid dalam kehidupan sebenar. Anak-anak masa kini adalah pemimpin masa depan dan akan menghadapi cabaran yang kompleks. Maka, keupayaan berfikir yang baik dan matang akan dapat merancang satu penyelesaian yang lebih baik. 

 

4.     Menggalakkan nilai berdikari

Membiarkan murid untuk menggunakan kemahiran berfikir secara bebas adalah salah satu daripada banyak tujuan pendidikan. Di sekolah, murid yang berfikir dengan baik akan lebih  mempunyai nilai berdikari yang tinggi. Hal ini kerana, mereka tidak bergantung dengan guru di sekolah dan cuba menggunakan kemahiran berfikir dalam menyelesaikan sesuatu perkara. Di dalam kelas, murid sebegini akan mampu membimbing rakan-rakan lain dalam akademik dan bidang-bidang lain di sekolah.

 

5.     Kemahiran berfikir dapat meningkatkan kemahiran bahasa dan kemahiran membentang.

Berfikir dengan jelas dan sistematik dapat meningkatkan cara murid untuk mengungkapkan idea mereka.  Dalam proses pembelajaran, kemahiran berfikir mampu menjadikan murid mampu menganalisis struktur logik teks, pemikiran kritis juga meningkatkan kemampuan pemahaman. Hal ini membantu mereka dalam penguasaan bahasa seperti mana yang terkandung dalam 6 Aspirasi Murid dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. Murid yang menguasai bahasa akan mempunyai tahap keyakinan tinggi dalam membentangkan idea mereka.

Comments

Popular posts from this blog

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dala

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Intervensi bimbingan rakan seperti program mentor mentee juga boleh dijalankan antara pelajar lemah d

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancangan mengajar dan ia juga tidak semestinya mengikut urutan yang tertentu tetapi bergantung kesesuaiannya.  Mendapatkan perhatian murid  adalah sangat penting sebelum sesuatu proses pengaj