Skip to main content

CIRI KURIKULUM PROGRESIF



Lima ciri kurikulum progresif adalah:

1.     Guru harus merancang pengajaran yang boleh menimbulkan rasa ingin tahu dan mendorong pelajar ke arah pemikiran dan pembinaan pengetahuan yang lebih tinggi. 


Sebagai contohnya dalam mata pelajaran Sains. Selain membaca buku teks dan menjawab soalan-soalan guru di dalam kelas, , pelajar mesti belajar sesuatu konsep Sains dengan melakukan eksperimen, lawatan lapangan di mana mereka dapat berinteraksi dengan flora dan fauna, ataupun dengan melakukan aktiviti Pembelajaran Berasaskan Projek.


2.     Guru tidak boleh hanya memusatkan perhatian pada satu bahagian sahaja pada satu masa tetapi harus memperkenalkan pelajaran yang menggabungkan beberapa mata pelajaran yang berbeza.

Hal ini berlaku dalam sistem pendidikan Malaysia yang mana guru yang mengajar akan menetapkan Elemen Merentas Kurikulum dalam pengajaran mereka. sebagai contoh dalam mengajar mata pelajaran Bahasa Inggeris tahun 1 yang bertajuk penyamaran haiwan, guru boleh mengaitkan isi pengajaran tersebut dengan Sain iaitu haiwan akan melakukan penyamaran sebagai salah satu teknik menyelamatkan diri daripada bahaya.


3.     Pelajar harus didedahkan dengan kurikulum yang lebih demokratik dengan mengiktiraf pencapaian semua orang tanpa mengira bangsa dan warna kulit, agama, latar belakang budaya atau jantina.


Dalam sistem pendidikan Malaysia, isu kesaksamaan menjadi isu penting yang mana sistem pendidikan memastikan bahawa tidak ada sebarang diskriminasi akan berlaku di institusi pendidikan terutamanya di sekolah. Memandangkan Malaysia memiliki masyarakat majmuk dan berbilang kaum, kurikulum yang disediakan adalah bertepatan dengan kesemua kaum yang ada di Malaysia tanpa ada unsur diskriminasi.


4.     Pelajar digalakkan untuk berinteraksi antara satu sama lain bagi mengembangkan kemahiran sosial seperti kerjasama dan toleransi terhadap pelbagai sudut pandangan.


Dalam menjalankan pengajaran di dalam kelas, guru akan menyelitkan nilai yang berkaitan dengan isi pembelajaran, antaranya ialah nilai kepimpinan, tolong menolong dan bekerjasama. Hal ini merupakan unsur yang perlu ada dalam memastikan bahawa pengajaran yang disampaikan tersebut berkesan dan mampu dihayati. Selain itu, aktiviti berkumpulan yang dijalankan di dalam kelas juga memupuk semangat interaksi, kerjasama dan bantu membantu.


5.     Guru harus memperkenalkan pelajar kepada perkembangan sains dan teknologi serta perkembangan sosial yang baharu. 


Dalam kurikulum Malaysia, tajuk dan topik yang diperkenalkan adalah sesuai dengan perkembangan sains dan teknologi serta perkembangan sosial dalam negara dan luar negara. Sebagai contoh, di setiap mata pelajaran sekolah rendah pengintegrasian teknologi maklumat (TMK) dalam pengajaran dan pembelajaran adalah sangat digalakkan. Kaedah pembelajaran menggunakan aplikasi baharu juga dapat memberikan pendedahan kepada para pelajar dengan perkembangan teknologi yang digunakan dalam pendidikan masa kini. Antara aplikasi yang boleh digunakan adalah seperti Google Meet, Skype, Google Classroom dan banyak lagi. Dalam memperkenalkan pelajar dengan perkembangan-perkembangan ini, guru perlu bersifat lebih produktif dan kreatif dalam memastikan bahawa para pelajar tidak akan ketinggalan dalam arus kemajuan dan peredaran masa.

 

Comments

Popular posts from this blog

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dala

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Intervensi bimbingan rakan seperti program mentor mentee juga boleh dijalankan antara pelajar lemah d

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancangan mengajar dan ia juga tidak semestinya mengikut urutan yang tertentu tetapi bergantung kesesuaiannya.  Mendapatkan perhatian murid  adalah sangat penting sebelum sesuatu proses pengaj