Lima ciri kurikulum progresif adalah:
1. Guru harus merancang pengajaran yang boleh menimbulkan rasa ingin tahu dan mendorong pelajar ke arah pemikiran dan pembinaan pengetahuan yang lebih tinggi.
Sebagai contohnya dalam mata pelajaran Sains. Selain membaca buku teks dan menjawab soalan-soalan guru di dalam kelas, , pelajar mesti belajar sesuatu konsep Sains dengan melakukan eksperimen, lawatan lapangan di mana mereka dapat berinteraksi dengan flora dan fauna, ataupun dengan melakukan aktiviti Pembelajaran Berasaskan Projek.
2. Guru tidak boleh hanya memusatkan perhatian pada satu bahagian sahaja pada satu masa tetapi harus memperkenalkan pelajaran yang menggabungkan beberapa mata pelajaran yang berbeza.
Hal ini berlaku dalam sistem pendidikan Malaysia yang mana guru yang mengajar akan menetapkan Elemen Merentas Kurikulum dalam pengajaran mereka. sebagai contoh dalam mengajar mata pelajaran Bahasa Inggeris tahun 1 yang bertajuk penyamaran haiwan, guru boleh mengaitkan isi pengajaran tersebut dengan Sain iaitu haiwan akan melakukan penyamaran sebagai salah satu teknik menyelamatkan diri daripada bahaya.
3. Pelajar harus didedahkan dengan kurikulum yang lebih demokratik dengan mengiktiraf pencapaian semua orang tanpa mengira bangsa dan warna kulit, agama, latar belakang budaya atau jantina.
Dalam sistem pendidikan Malaysia, isu kesaksamaan menjadi isu penting yang mana sistem pendidikan memastikan bahawa tidak ada sebarang diskriminasi akan berlaku di institusi pendidikan terutamanya di sekolah. Memandangkan Malaysia memiliki masyarakat majmuk dan berbilang kaum, kurikulum yang disediakan adalah bertepatan dengan kesemua kaum yang ada di Malaysia tanpa ada unsur diskriminasi.
4. Pelajar digalakkan untuk berinteraksi antara satu sama lain bagi mengembangkan kemahiran sosial seperti kerjasama dan toleransi terhadap pelbagai sudut pandangan.
Dalam menjalankan pengajaran di dalam kelas, guru akan menyelitkan nilai yang berkaitan dengan isi pembelajaran, antaranya ialah nilai kepimpinan, tolong menolong dan bekerjasama. Hal ini merupakan unsur yang perlu ada dalam memastikan bahawa pengajaran yang disampaikan tersebut berkesan dan mampu dihayati. Selain itu, aktiviti berkumpulan yang dijalankan di dalam kelas juga memupuk semangat interaksi, kerjasama dan bantu membantu.
5. Guru harus memperkenalkan pelajar kepada perkembangan sains dan teknologi serta perkembangan sosial yang baharu.
Dalam kurikulum Malaysia, tajuk dan topik yang diperkenalkan adalah sesuai dengan perkembangan sains dan teknologi serta perkembangan sosial dalam negara dan luar negara. Sebagai contoh, di setiap mata pelajaran sekolah rendah pengintegrasian teknologi maklumat (TMK) dalam pengajaran dan pembelajaran adalah sangat digalakkan. Kaedah pembelajaran menggunakan aplikasi baharu juga dapat memberikan pendedahan kepada para pelajar dengan perkembangan teknologi yang digunakan dalam pendidikan masa kini. Antara aplikasi yang boleh digunakan adalah seperti Google Meet, Skype, Google Classroom dan banyak lagi. Dalam memperkenalkan pelajar dengan perkembangan-perkembangan ini, guru perlu bersifat lebih produktif dan kreatif dalam memastikan bahawa para pelajar tidak akan ketinggalan dalam arus kemajuan dan peredaran masa.
Comments
Post a Comment