Skip to main content

FASA PENILAIAN KURIKULUM YANG MESTI DIPERTIMBANGKAN

 

Empat fasa penilaian kurikulum yang mesti dipertimbangkan adalah seperti berikut:


1. Aspek kurikulum yang akan dinilai

Penilai menentukan apa yang hendak dinilai. Antara aspek yang mungkin dinilai adalah seperti:
Sistem sekolah
Tahap gred tertentu
Mata pelajaran tertentu.
Dan lain-lain
Objektif aktiviti penilaian ada peringkat ini perlulah dinyatakan dengan jelas.


2. Pengumpulan data

Pada peringkat ini, penilai akan mengenal pasti maklumat yang akan dikumpulkan dan alat atau instrumen yang akan digunakan untuk mengumpulkan data. Instrumen pengumpulan data adalah seperti, temu ramah, kaji selidik, ujian, pemerhatian dan ulasan dokumentasi. Selain itu, di tahap ini penilai juga akan mengenal pasti individu atau kumpulan yang akan terlibat sebagai orang yang akan memberikan maklumat dalam proses pengumpulan data ini. Sebagai contoh, para guru terlibat dalam proses pengumpulan data menggunakan instrumen temu ramah.


3. Analisis maklumat

Di peringkat ini, data yang dikumpulkan akan dianalisis serta  dipersembahkan dalam bentuk jadual atau grafik atau kedua-duanya sekali. Data statistik sering digunakan untuk membandingkan perbezaan yang signifikan dan untuk menjalin perkaitan antara kesemua pemboleh ubah.


4. Pelaporan maklumat

 Di peringkat ini, laporan yang telah  ditulis menerangkan penemuan dan tafsiran data. Berdasarkan hasil kajian yang dijalankan, kesimpulan akan dibuat berkenaan keberkesanan usaha pelaksanaan  sesuatu kurikulum. Jika terdapat kelemahan, cadangan akan dibuat untuk mempertimbangkan semula aspek tertentu dalam kurikulum tersebut. 














Comments

Popular posts from this blog

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Interve...

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran...

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancanga...