Empat fasa penilaian kurikulum yang mesti dipertimbangkan adalah seperti berikut:
1. Aspek kurikulum yang akan dinilai
Penilai menentukan apa yang hendak dinilai. Antara aspek yang mungkin dinilai adalah seperti:
• Sistem sekolah
• Tahap gred tertentu
• Mata pelajaran tertentu.
• Dan lain-lain
Objektif aktiviti penilaian ada peringkat ini perlulah dinyatakan dengan jelas.
2. Pengumpulan data
Pada peringkat ini, penilai akan mengenal pasti maklumat yang akan dikumpulkan dan alat atau instrumen yang akan digunakan untuk mengumpulkan data. Instrumen pengumpulan data adalah seperti, temu ramah, kaji selidik, ujian, pemerhatian dan ulasan dokumentasi. Selain itu, di tahap ini penilai juga akan mengenal pasti individu atau kumpulan yang akan terlibat sebagai orang yang akan memberikan maklumat dalam proses pengumpulan data ini. Sebagai contoh, para guru terlibat dalam proses pengumpulan data menggunakan instrumen temu ramah.
3. Analisis maklumat
Di peringkat ini, data yang dikumpulkan akan dianalisis serta dipersembahkan dalam bentuk jadual atau grafik atau kedua-duanya sekali. Data statistik sering digunakan untuk membandingkan perbezaan yang signifikan dan untuk menjalin perkaitan antara kesemua pemboleh ubah.
4. Pelaporan maklumat
Di peringkat ini, laporan yang telah ditulis menerangkan penemuan dan tafsiran data. Berdasarkan hasil kajian yang dijalankan, kesimpulan akan dibuat berkenaan keberkesanan usaha pelaksanaan sesuatu kurikulum. Jika terdapat kelemahan, cadangan akan dibuat untuk mempertimbangkan semula aspek tertentu dalam kurikulum tersebut.
Comments
Post a Comment