1. Amalkan Sikap Kepimpinan Demokratik
Kepimpinan guru bersifat demokratik boleh mewujudkan interaksi dua hala dan membawa suasana sosioemosi yang sihat, mesra dan harmonis di antara guru dengan murid-murid. Sifat kepimpinan demokratik ini boleh mengurangkan suasana yang tegang dan menggalakkan murid-murid berdamping rapat dengan guru, tidak berasa segan untuk bertanya atau mengemukakan pendapat mereka. Sifat kepimpinan ini juga mendorong murid-murid berinteraksi di antara satu sama lain, dan melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti kumpulan.
2. Mengelolakan Banyak Aktiviti Kumpulan
Aktiviti kumpulan memberi banyak peluang kepada murid-murid berinteraksi antara satu sama lain. oleh itu, guru harus berikhtiar merancang dan menguruskan banyak aktiviti kumpulan untuk membolehkan murid-murid menjalankan aktiviti pengayaan, aktiviti pemulihan, lakonan, permainan, pertandingan atau kerja projek.
3. Menggunakan Teknik Menyoal
Semasa penyampaian isi kandungan pembelajaran, guru boleh menggunakan teknik penyoalan untuk mendapatkan tindak balas murid atau mencungkil pendapat murid. Dengan menggunakan teknik ini, murid-murid akan dibimbing dan digalakkan untuk menjawab soalan-soalan yang diajukan oleh guru. Dalam masa yang sama, pelibatan murid di dalam akan menjadi aktif dengan memberikan tindak balas, demi mewujudkan interaksi dua hala yang sihat di antara guru dan murid.
4. Menggunakan Percakapan Yang Sesuai
Percakapan guru yang mewujudkan interaksi guru dengan murid-muridnya akan diklasifikasikan di bawah kategori pengaruh tidak langsung (menurut Flanders). Bermakna, untuk mewujudkan interaksi dua hala, selain menggunakan kaedah menyoal, percakapan guru haruslah menggalakkan murid untuk mengemukakan pendapat atau memberi tindak balas mereka seperti menggunakan teknik pujian atau menerima pendapat murid-murid dengan hati terbuka.
5. Menggunakan Strategi Berpusatkan Murid
Strategi berpusatkan murid adalah strategi yang digunakan untuk melibatkan murid secara aktif dalam aktiviti pembelajaran mereka. hal ini bermaksud kaedah penerangan, syarahan atau demonstrasi guru harus dikurangkan kepada peringkat minimum. Sebaliknya, kaedah perbincangan dan kaedah penyelesaian masalah ditambahkan kepada peringkat yang maksimum. Apabila murid-murid melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pembelajaran, interaksi antara murid akan dapat dibentuk secara tidak langsung.
6. Menggunakan Bahan Bantu Mengajar (BBM)Yang Pelbagai
Bahan Bantu Mengajar biasanya digunakan untuk menarik perhatian murid-murid serta menimbulkan minat mereka untuk belajar dengan melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Bahan Bantu Mengajar merupakan suatu media yang boleh mengaitkan perhubungan guru dengan murid-murid, dan secara tidak langsung interaksi antara mereka akan dibentuk melalui penggunaan Bahan Bantu Mengajar yang sesuai.
7. Mewujudkan Suasana Interaksi Yang Kondusif Dalam Bilik Darjah
Suasana interaksi yang kondusif dalam bilik darjah dapat diwujudkan dengan menyusun keadaan fizikalnya. Hal ini dapat dilakukan dengan menyusun tempat duduk murid-murid mengikut bentuk kumpulan.
8 .Membantu Murid Bermasalah
Sekiranya terdapat murid yang mempunyai masalah peribadi seperti bersifat pendiam, penakut atau pemalu, guru harus mengadakan sesi kaunseling untuk membantu mereka mengatasi masalah peribadi, dan seterusnya menggalakkan mereka menyertai aktiviti pembelajaran bersama murid-murid yang lain. guru harus juga mendorong murid-murid normal supaya mereka dapat menerima murid-murid bermasalah dalam kumpulan mereka dan tidak menyingkirkan murid-murid bermasalah tersebut. cara ini akan dapat melibatkan lebih ramai murid berinteraksi di antara satu sama lain.
9. Mengajar Dengan Sikap Penyayang
Tujuannya ialah untuk merapatkan hubungan guru dengan murid-muridnya. Melalui hubungan yang mesra ini, murid-murid akan digalakkan untuk mengemukakan soalan-soalan termasuklah soalan yang berkaitan dengan masalah peribadi mereka dengan harapan dapat diselesaikan oleh guru yang disayangi oleh mereka.
10. Menggunakan Ganjaran Sebagai Galakan Dan Motivasi Pembelajaran
Elakkan hukuman dan gunakan bimbingan yang wajar untuk murid yang menimbulkan masalah disiplin untuk mengurangkan konflik di antara guru dengan murid dalam sistem sosial sekolah.
Reference/ rujukan:
BUKU
Nama pengarang : Mok Soon Sang
Tahun penerbitan: 2010
Judul: Perkembangan Kanak-kanak
Tempat: Selangor
Syarikat penerbitan: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Comments
Post a Comment