Skip to main content

KONSEP AUTONOMI DAN DESENTRALISASI DALAM SISTEM PENDIDIKAN SWEDEN (The Concept of Autonomy and Decentralization in The Swedish Education System)

 

Konsep autonomi dan desentralisasi dalam sistem pendidikan Sweden bermaksud, institusi-institusi pendidikan tinggi diberikan autonomi  dan diletakkan di bawah satu pusat pentadbiran.

            Melalui bidang autonomi, Institusi Pengajian Tinggi dilihat mempunyai autonomi dalam pengurusan kewangan, penetapan program yang akan ditawarkan serta pentadbiran institusi.

            Selain itu, pembiayaan dianggap sebagai satu instrumen yang besar yang diberikan oleh kerajaan untuk mentransformasikan pengajian tinggi. Pembiayaan ini merujuk kepada jumlah wang yang disalurkan kepada pengajian tinggi tersebut. apabila jumlah kewangan yang disalurkan rendah, maka sesebuah institusi pengajian tinggi pasti akan menggunakan autonomi yang ada untuk mencari sumber kewangan lain kerana pengurusan kewangan adalah telah diberikan autonomi oleh pihak kerajaan. Hal ini sedikit sebanyak akan memberikan tekanan kepada mahasiswa untuk menyelesaikan yuran pengajian kerana disebabkan dasar pembiayaan ini, kos pendidikan pasti akan meningkat dan kenaikan yuran pengajian akan berlaku.

            Walaupun terdapat pemusatan atau desentralisasi iaitu pengajian tinggi berada di bawah kementerian, namun, aktiviti lain perlu diuruskan oleh sesebuah institusi itu sendiri. Hal ini sama seperti di kebanyakan negara. Sebagai contoh, sesebuah pengajian tinggi akan mempunyai autonomi dalam pemilihan kos atau bidang yang ditawarkan sama ada untuk peringkat diploma, ijazah sarjana muda, sarjana ataupun ijazah kedoktoran. Untuk itu, pihak pengajian tinggi akan melantik tenaga pengajar yang mempunyai kelayakan untuk mengajar kos atau bidang tertentu yang telah ditawarkan. Selain itu, setelah pemusatan dilaksanakan, pendidikan vokasional tidak hanya dipelajari di institut vokasional bahkan juga diajarkan di peringkat sarjana bagi memastikan mahasiswa mempunyai kemahiran yang diperlukan sebagai persediaan menempuh alam pekerjaan.

Comments

Popular posts from this blog

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dala

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Intervensi bimbingan rakan seperti program mentor mentee juga boleh dijalankan antara pelajar lemah d

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancangan mengajar dan ia juga tidak semestinya mengikut urutan yang tertentu tetapi bergantung kesesuaiannya.  Mendapatkan perhatian murid  adalah sangat penting sebelum sesuatu proses pengaj