PERBEZAAN DI ANTARA PENDEKATAN EKSPOSITORI DAN PENDEKATAN INKUIRI (Differences between Expository and Inquiry Approach)
Terdapat beberapa perbezaan di antara pendekatan ekspositori dan pendekatan inkuiri antaranya adalah dari segi pendekatan yang digunakan, strategi pembelajaran yang digunakan, peranan murid di dalam bilik darjah serta potensi dan kebolehan murid belajar.
Dari aspek pendekatan yang digunakan di dalam bilik darjah, pendekatan ekspositori merupakan satu pendekatan yang lebih berpusatkan kepada guru dan murid di dalam bilik darjah tidak terlibat secara aktif di dalam kelas. Manakala, pendekatan inkuiri merupakan pendekatan yang lebih berpusatkan kepada murid.
Selain itu, dari segi strategi yang digunakan di dalam bilik darjah pula, pendekatan ekspositori lebih kepada aktiviti penyampaian dan syarahan guru di dalam kelas. Antara strategi yang terlibat termasuklah, guru menyampaikan ilmu di dalam kelas seperti kaedah ‘chalk and talk’, guru menyampaikan isi pelajaran menggunakan slaid serta bersoal jawab bila perlu. Manakala, bagi pendekatan inkuiri murid akan menjalankan aktiviti di dalam bilik darjah secara aktif. Antara aktiviti yang boleh dijalankan adalah aktiviti yang berunsurkan ‘hands on’, eksperimen bagi mata pelajaran sains dan aktiviti pembelajaran yang berasaskan projek.
Melalui aspek peranan murid di dalam bilik darjah, pendekatan ekspositori tidak melibatkan murid secara aktif yang mana murid hanya akan mendengar guru menyampaikan isi pembelajaran dan maklumat berkaitan topik pembelajaran. Dalam proses ini, murid hanya mendengar dan memberikan maklum balas jika perlu seperti jika ditanya oleh guru ataupun diberikan peluang untuk memberikan pendapat. Manakala, bagi pendekatan inkuiri pula, murid berperanan untuk mencari tahu dan meneroka ilmu dan isi pembelajaran secara aktif di dalam bilik darjah sementara guru hanya sebagai pembimbing dalam proses tersebut.
Yang terakhir adalah aspek potensi dan kebolehan murid. Dalam pendekatan ekspositori, potensi dan kebolehan murid tidak akan dapat diperkembangkan secara menyeluruh kerana murid tidak terlibat secara aktif dan menyeluruh di dalam kelas. Bagi murid yang lemah, malu dan mempunyai nilai keyakinan diri yang rendah, mereka pasti akan bertambah pasif sepanjang pembelajaran kerana malu dan kurang yakin pada diri. Berbeza dengan pendekatan inkuiri, murid terlibat secara aktif dan bagi sesetengah pembelajaran murid tidak perlu berinteraksi dan berkomunikasi dan hanya menjalankan pembelajaran untuk mencapai objektif. Melalui pendekatan ini, potensi dan kelebihan murid dapat diperkembangkan secara optima di samping mereka tidak perlu takut dan risau jika berbuat salah dalam pembelajaran kerana guru akan membimbing jika terdapat kesalahan.
Comments
Post a Comment