Gambar di atas merupakan Taksonomi Bloom yang merupakan satu model yang digunakan dalam bidang pendidikan. Taksonomi Bloom yang lama mengandungi satu dimensi seperti yang terpapar pada rajah di atas. Di aras pertama sehingga ketiga iaitu pengetahuan, kefahaman dan aplikasi merupakan tahap pemikiran aras rendah. Manakala, di tingkat keempat hingga keenam merupakan tahap pemikiran aras tinggi.
Aras pengetahuan merupakan aras yang paling rendah dalam penguasaan murid iaitu mengingat beberapa fakta sebagai pengetahuan mereka. Di aras kedua iaitu kefahaman bermaksud, murid berkeupayaan untuk memahami sesuatu isi pelajaran yang disampaikan. Di tahap ini murid seharusnya mampu menghurai fakta sebagai bukti kefahaman mereka terhadap sesuatu topik yang diajarkan. Di tahap aplikasi, murid seharusnya mampu menggunakan atau mengaplikasikan konsep yang telah disampaikan. Di tahap ini murid seharusnya sudah mampu untuk menyelesaikan ataupun menjelaskan tugasan yang diberikan.
Di tahap pemikiran aras tinggi dalam Taksonomi Bloom pula, terdapat tiga aras atau tahap. Peringkat analisis, murid seharusnya sudah tahu memisahkan idea. Dalam konteks pembelajaran di dalam kelas, murid sudah mampu memisahkan komponen-komponen dalam isi pelajaran yang disampaikan seperti mengelaskan, memberikan deskripsi, ataupun menyusun fakta. Di tahap sintesis pula, murid berada di tahap mampu mencantumkan idea di dalam pembelajaran. Sebagai contoh, murid sudah tahu mengelaskan jenis-jenis hidupan air dan darat atau pun jenis-jenis tumbuhan berbatang dan tidak berbatang dalam mata pelajaran sains.
Di peringkat yang teratas pula adalah peringkat penilaian yang mana, murid mampu menguji kefahaman pada tahap yang tertinggi. Dalam konteks pembelajaran di dalam kelas, murid akan mampu menilai sesuatu maklumat ataupun fakta dengan baik. Sebagai contoh dalam pembelajaran pendidikan moral di dalam bilik darjah, murid akan dapat menilai dan menyatakan kesan-kesan yang akan berlaku jika tabiat tidak menghargai alam sekitar tidak diamalkan dalam kehidupan. Murid akan mampu menilai kesan yang akan dihadapi oleh individu, masyarakat, negara, dan dunia secara global melalui proses penilaian mereka yang sudah tahu membezakan kebaikan dan keburukan.
Comments
Post a Comment