Skip to main content

CARA GURU DAPAT MEMUPUK BUDAYA BERFIKIR DALAM BILIK DARJAH BERSERTA CADANGAN AKTIVITI YANG SESUAI

 



 

Empat cara guru dapat memupuk budaya berfikir dalam bilik darjah berserta cadangan aktiviti yang sesuai adalah seperti berikut:

1.     Guru perlu menjadi model teladan atau orang yang menunjukkan amalan berfikir yang baik serta memperlihatkan tingkah laku pemikiran yang baik. 

Sebagai contoh, guru perlu memeriksa kredibiliti sumber yang didapati terlebih dahulu sebelum menyampaikannya kepada pelajar di sekolah dan di dalam kelas. Di dalam kelas, aktiviti yang boleh dijalankan adalah melalui elemen merentas kurikulum dan nilai dalam pengajaran di dalam kelas. Selain itu, sepanjang aktiviti pengajaran di dalam kelas, guru perlu menyediakan jawapan yang tepat semasa sesi soal jawab di dalam kelas. Sesi soal jawab ini boleh mengandungi kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) yang mampu merangsang pemikiran pelajar di dalam kelas.

 

2.     Mengembangkan pemikiran melalui penjelasan.

 Guru secara eksplisit menjelaskan mengapa kemahiran berfikir tertentu perlu digunakan, bila ia harus digunakan dan bagaimana kemahiran itu harus digunakan. Hal ini, seringkali akan berlaku dalam proses pembelajaran ketika proses penyampaian isi kandungan disampaikan. Contoh aktiviti yang boleh digunakan dan dilaksanakan adalah guru boleh menggunakan peta i-Think supaya pelajar boleh memberikan penjelasan yang dalam dan pemikiran mereka boleh dikembangkan.

 

3.     Melalui interaksi dengan pelajar lain di mana peluang sama diberikan kepada semua murid untuk bekerja dalam sebuah kumpulan ketika menyelesaikan masalah, sumbang saran, atau bertukar dan menerima idea.

Antara aktiviti yang boleh dilakukan adalah seperti perbincangan. Dalam kaedah Pembelajaran Abad Ke-21(PAK21) terdapat beberapa aktiviti yang boleh dijalankan dalam perbincangan contohnya Talking ChipsRally Robin dan Gallery Walk.

 

4.     Keempat adalah maklum balas, iaitu guru memberikan maklumat penilaian atau pembetulan mengenai proses berfikir pelajar.

Sebagai contoh,  guru boleh memuji seorang pelajar setelah mereka menyatakan pandangan. Maklum balas sedemikian memberi pelajar maklumat mengenai tingkah laku berfikir mereka sendiri yang membantu mereka menjadi pemikir yang lebih baik. Contoh aktiviti yang boleh dijalankan adalah seperti Gallery Walk. Melalui aktiviti ini, pelajar akan mengelilingi kelas dan menilai hasil kerja mereka yang telah diletakkan di sekeliling kelas. Melalui aktiviti ini, pelajar boleh menyatakan sendiri kelemahan dan kekuatan hasil kerja yang dihasilkan dan di akhirnya, guru membuat kesimpulan berkenaan hasil kerja pelajar.

Comments

Popular posts from this blog

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dala

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Intervensi bimbingan rakan seperti program mentor mentee juga boleh dijalankan antara pelajar lemah d

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancangan mengajar dan ia juga tidak semestinya mengikut urutan yang tertentu tetapi bergantung kesesuaiannya.  Mendapatkan perhatian murid  adalah sangat penting sebelum sesuatu proses pengaj