Jadual berikut menunjukkan tujuan, kelebihan dan cabaran apabila menggunakan temu bual sebagai instrumen penilaian kurikulum.
TEMUBUAL | ||
TUJUAN | KELEBIHAN | CABARAN |
Temu ramah biasanya merupakan situasi satu-satu di mana seseorang individu iaitu penemuramah akan mengemukakan soalan kepada individu kedua iaitu responden. Responden ini boleh jadi adalah guru, pengetua, pelajar, ibu bapa ataupun mana-mana individu yang berkaitan untuk proses penilaian kurikulum.
Temu ramah kebiasaannya digunakan untuk memahami sepenuhnya kesan atau pengalaman seseorang, atau untuk mengetahui lebih lanjut mengenai jawapan mereka terhadap soal selidik | Dapat maklumat lengkap dan mendalam. Maklumat yang didapati akan lebih mendalam kerana, pada sesi temu ramah apabila jawapan yang diberikan oleh responden tidak jelas dan tidak lengkap, maka penemuramah boleh menanyakan dengan lebih lanjut. Dapat bersikap fleksibel dengan responden. Dalam hal ini, penemuramah boleh menetapkan masa sesuai mengikut kesesuaian masa responden dan penemuramah. Sesi ini juga boleh dijalankan secara formal atau santai mengikut kesesuaian dan persetujuan kedua-dua pihak. Jika terdapat maklumat dalam transkrip temu ramah yang tidak ingin dilaporkan, responden boleh memohon atau meminta penemuramah untuk tidak merekodkan maklumat tersebut. Dapat menjalin hubungan dengan responden. Melalui sesi temu ramah, hubungan antara responden dan penemuramah mungkin akan menjadi lebih rapat dan hal ini boleh membantu penemuramah dalam proses selepas temu ramah, iaitu pengumpulan data. Sekiranya terdapat soalan atau maklumat yang terlepas pandang, penemuramah boleh menghubungi semula responden tersebut.
| Mengambil masa. Proses temu ramah mengambil masa yang lama untuk diselesaikan walaupun hanya dengan seorang responden. Selain itu, setiap temu ramah perlu mendapat keizinan terlebih dahulu daripada orang yang akan ditemuramah. Maka proses ini menyebabkan instrumen kajian akan mengambil masa berbanding kaedah lain seperti soal selidik. Sukar untuk dianalisis dan membandingkan. Tidak seperti soal selidik, instrumen temu ramah merupakan instrumen yang agak sukar untuk dianalisis dan dibandingkan. Segala data terkandung di dalam transkrip temu ramah dan data yang di kumpulkan adalah berbeza-beza berdasarkan responden. Boleh mahal. Memandangkan proses temu ramah agak lama, ianya juga boleh melibatkan kos yang tinggi.
Penemuramah boleh bersikap berat sebelah terhadap tindak balas responden.
|
Comments
Post a Comment