Skip to main content

KELEBIHAN DAN CABARAN MENGGUNAKAN KAEDAH TEMU BUAL SEBAGAI INSTRUMEN PENILAIAN KURIKULUM.



Jadual berikut menunjukkan tujuan, kelebihan dan cabaran apabila menggunakan temu bual sebagai instrumen penilaian kurikulum.

TEMUBUAL

TUJUAN

KELEBIHAN

CABARAN

Temu ramah biasanya merupakan situasi satu-satu di mana seseorang individu iaitu penemuramah akan mengemukakan soalan kepada individu kedua iaitu responden. Responden ini boleh jadi adalah guru, pengetua, pelajar, ibu bapa ataupun mana-mana individu yang berkaitan untuk proses penilaian kurikulum. 

 

Temu ramah kebiasaannya digunakan untuk memahami sepenuhnya kesan atau pengalaman seseorang, atau untuk mengetahui lebih lanjut mengenai jawapan mereka terhadap soal selidik

      Dapat maklumat lengkap dan mendalam. Maklumat yang didapati akan lebih mendalam kerana, pada sesi temu ramah apabila jawapan yang diberikan oleh responden tidak jelas dan tidak lengkap, maka penemuramah boleh menanyakan dengan lebih lanjut. 

 Dapat bersikap fleksibel dengan responden. Dalam hal ini, penemuramah boleh menetapkan masa sesuai mengikut kesesuaian masa responden dan penemuramah. Sesi ini juga boleh dijalankan secara formal atau santai mengikut kesesuaian dan persetujuan kedua-dua pihak. Jika terdapat maklumat dalam transkrip temu ramah yang tidak ingin dilaporkan, responden boleh memohon atau meminta penemuramah untuk tidak merekodkan maklumat tersebut.

 Dapat menjalin hubungan dengan responden. Melalui sesi temu ramah, hubungan antara responden dan penemuramah mungkin akan menjadi lebih rapat dan hal ini boleh membantu penemuramah dalam proses selepas temu ramah, iaitu pengumpulan data. Sekiranya terdapat soalan atau maklumat yang terlepas pandang, penemuramah boleh menghubungi semula responden tersebut.

 

 

       Mengambil masa. Proses temu ramah mengambil masa yang lama untuk diselesaikan walaupun hanya dengan seorang responden. Selain itu, setiap temu ramah perlu mendapat keizinan terlebih dahulu daripada orang yang akan ditemuramah. Maka proses ini menyebabkan instrumen kajian akan mengambil masa berbanding kaedah lain seperti soal selidik. 

 Sukar untuk dianalisis dan membandingkan. Tidak seperti soal selidik, instrumen temu ramah merupakan instrumen yang agak sukar untuk dianalisis dan dibandingkan. Segala data terkandung di dalam transkrip temu ramah dan data yang di kumpulkan adalah berbeza-beza berdasarkan responden.

      Boleh mahal. Memandangkan proses temu ramah agak lama, ianya juga boleh melibatkan kos yang tinggi.

 

Penemuramah boleh bersikap berat sebelah terhadap tindak balas responden.

 

 

 

Comments

Popular posts from this blog

CIRI SEORANG KAUNSELOR YANG EFEKTIF (Characteristics of an Effective Counsellor)

  Kaunselor memainkan peranan penting dalam kaunseling. Berikut merupakan huraian lima ciri seorang kaunselor yang efektif.             Seorang kaunselor harus mempunyai pengetahuan yang luas dalam bidang kaunseling. Kaunselor yang tidak pakar dalam bidangnya sendiri akan memberikan impak negatif kepada sesi kaunseling dan kliennya. Maka, dalam mendapatkan pengetahuan yang luas, seorang kaunselor seharusnya telah menamatkan pembelajaran formal dalam ijazah yang berkaitan kaunseling daripada mana-mana institusi pendidikan tinggi dalam negara. selain itu, pembelajaran sepanjang hayat perlu diamalkan agar pengetahuan yang dimiliki seiring dengan peredaran zaman.             Selain itu, seorang kaunselor perlu mempunyai kemahiran yang tinggi dalam kaunseling. Pengetahuan sahaja tidak cukup untuk menjadikan seorang kaunselor efektif dalam bidangnya. Ketika pembelajaran formal di institusi pendidikan tinggi, seorang bakal kaunselor akan menjalani praktikal bagi mendepani situasi sebenar dala

INTERVENSI KAUNSELING UNTUK MEMBANTU PELAJAR YANG LEMAH DALAM AKADEMIK (Counseling Interventions to Help Students Who Are Weak in Academics)

Dalam membantu pelajar lemah dari segi akademik, pelbagai intervensi kaunseling yang boleh dilakukan. Pertama, kaunselor boleh menjalankan kaunseling individu bersama pelajar terbabit bagi mengenalpasti masalah sebenar pelajar dan punca sebenar. Kemungkinannya, masalah berpunca dari rumah, di sekolah ataupun masalah yang berpunca dari pelajar itu sendiri. Maka, setelah punca dikenalpasti, intervensi lain bagi mengatasi punca tadi dapat dirancang untuk dilaksanakan.             Selain itu, kaunselor boleh menjalankan kaunseling kelompok yang berkaitan dengan laluan kerjaya. Dalam sesi kelompok ini, kaunselor melibatkan pelajar yang lemah dengan ahli-ahli kelas yang lain. sesi ini bukan sahaja akan memotivasikan pelajar lemah bahkan juga pelajar-pelajar yang lain. selain itu, ahli-ahli kelas turut dapat mengenalpasti kelebihan dan kekurangan rakan-rakan mereka di dalam kelas.             Intervensi bimbingan rakan seperti program mentor mentee juga boleh dijalankan antara pelajar lemah d

TEORI GAGNE SEMBILAN PERISTIWA PEMBELAJARAN (Gagne Nine Events of Instruction)

                                       Teori Gagne  Nine Events of Instruction  atau dalam Bahasa Malaysia bermaksud Teori Gagne Sembilan Peristiwa Pembelajaran yang telah diperkenalkan oleh  Robert  M.  Gagne dapat membantu para guru di sekolah untuk memahami proses belajar sehingga  dapat  mempengaruhi  dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Sembilan Peristiwa Pembelajaran tersebut termasuklah mendapatkan perhatian, memberitahu pelajar objektif, merangsang ingatan pembelajaran terdahulu, membentangkan kandungan, memberikan ‘bimbingan belajar’, mendapatkan prestasi (amalan), memberi maklum balas, menilai prestasi serta meningkatkan pemahaman dan memindahkan pengetahuan kepada kerja. Menurut Ismail Zain (2002), tidak semua peristiwa pembelajaran digunakan dalam sesuatu rancangan mengajar dan ia juga tidak semestinya mengikut urutan yang tertentu tetapi bergantung kesesuaiannya.  Mendapatkan perhatian murid  adalah sangat penting sebelum sesuatu proses pengaj